Az otthoni ellátás bemutatása
Vagy : "Fejlesztő nevelés-oktatás otthoni ellátás keretében"
vagy :" Otthoni fejlesztő nevelés oktatás"
Bevezetés - Az otthoni ellátás célja
Az otthoni ellátás célja hogy az iskolai keretek között nem oktatható, súlyosan halmozottan sérült gyermekek védett környezetben, egyéni igényeikhez, egészségi állapotukhoz, terhelhetőségükhöz igazodó módon, teljesíthessék tankötelességüket.
Ez a lehetőség iskolánkban szülői kezdeményezésre jött létre, 2016 óta elérhető.
Ki veheti igénybe az otthoni ellátást?
Az ellátás megszervezését a 2011. évi köznevelési törvény 13. alpontja szabályozza:
Az otthoni ellátást iskolánkban az a tanköteles korú tanuló veheti igénybe, aki számára a Szakértői Bizottság ezt javasolja, valamint a Gyurkovics Tibor Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményt jelöli ki a fejlesztés otthoni ellátás keretében történő biztosítására.
Hogyan működik az otthoni ellátás?
Jelenleg egy gyógypedagógus és egy konduktor végzi iskolánk otthoni ellátásban részt vevő tanulóinak fejlesztő nevelését.
Az oktató-nevelő munka az Intézmény Pedagógiai Programjában rögzített keretek szerint történik.
Az ellátás szakértői véleményben meghatározott heti óraszámban történik. A 45 perces keretek tartásától indokolt esetben lehetőség van eltérni, ha a gyermek terhelhetősége ezt szükségessé teszi.
A gyermekek fejlesztése a tanév rendjéhez igazodik - az Intézményben ellátott gyerekeivel egyező módon.
A napi és heti órarend kialakításakor fontos szempont a gyermek egyéni szükségleteinek, kialakított napirendjének figyelembevétele.
Az oktató - nevelő munka a gyermek otthonában, szülői felügyelettel történik, vagy a szülő kérésére megszervezésre kerülhet ettől eltérő megfelelő helyszínen.
Amennyiben erre igény és lehetőség van, a fejlesztő nevelő munka megszervezhető kiscsoportos formában is; ehhez az érintett szülők, a pedagógusok és az iskola szoros együttműködésére van szükség.
Mit tanulnak az otthoni ellátásban részt vevő gyerekek?
Az ellátás megkezdésekor a szakértői véleményben meghatározott fejlesztési területek, célok figyelembe vételével fejlesztési terv készül.
A foglalkozásokon az ott leírtak megvalósítása történik - igazodva a gyermek képességeihez, terhelhetőségéhez, törekedve a komplexitásra és a mindennapi életben való hasznosíthatóságra.
A fejlesztés területei:
a) Mozgás - a természetes nagymozgások tanulása, kóros helyzetek helyett megakadályozása,
b) Értelmi fejlesztés - szűkebb és tágabb környezet megismerése, gondolkodási folyamatok kialakítása, fejlesztése
c) Érzékszervi fejlesztés : hallás, látás, szaglás, Ízlelés, testséma, térészlelés
d) Kommunikáció fejlesztése - alternatív kommunikációs technikák elsajátítása, gyakorlása
e) Manipuláció fejlesztése, - eszközhasználat
f) Önellátás fejlesztése : etetésterápia, önállóság fejlesztése a különböző gondozási folyamatokban
Mivel az otthon tanuló gyermekek hétköznapjaik nagy részét kortársaiktól elszigetelten töltik, nagy jelentősége van számukra az iskolai rendezvényeken, programokon való részvételnek, amennyiben ezt állapotuk lehetővé teszi.
Készítette: Gyöngyösi Dóra
Bp., 2018. augusztus 26.