Összefoglaló

Összefoglaló az Autizmus Hálózati Műhely alkalomról

2020. január 22.

Meghívott vendégünk Vígh Katalin, gyógypedagógus, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Iskola munkatársa volt.

Témánk a jó értelmi képességű autizmus spektrum zavarral élő fiatalok fejlesztése volt.

Vendégünk számos konkrét, tapasztalatából gyűjtött példával osztotta meg a fejlesztéssel kapcsolatos élményeit, eredményeit. Kiemelte, hogy a sikeres fejlesztéshez a legfontosabb megnyerni a fiatalt, bizalmi kapcsolatot kiépíteni vele. Ez viszont csak egyéni (kétszemélyes) helyzetben megy, ez nagyon fontos! Meg kell ismernünk a fiatalt, megtudni, mi érdekli őt, mindenképpen érdemes energiát befektetni a speciális érdeklődési kör megismerésébe.

A fiatalt is megkérdezik arról, ki tudhat a diagnózisáról, hogy milyen problémái vannak, nemcsak a szülőket. Az osztályfőnök szerepe fontos, ő segít összehozni a betanító tanárokat.

Nélkülözhetetlenek a hospitálások és a szülőkkel való megbeszélések.

A pedagógusok a Radnótiban már elég sokat tudnak az autizmusról – félévente vannak workshop-ok autizmus témában, Dr. Stefanik Krisztinával, Őszi Tamásnéval.

Az érintett fiatalok osztályaiban tanító tanárok megteszik azt, hogy minden óra előtt írásban vagy szóban jelzik a fiatalnak az adott óra vázlatát. Konkrét példa, hogy mióta az érintett fiatal megkapja az óravázlatot, a feszültségszintje (5 pontos skála) jelentősen csökkent.

Tipikus gond szokott lenni a jegyzetelés, (a lényegkiemelés problémás, gyakran szó szerint leírnak mindent, amit a tanár mond), erre jó megoldás lehet az engedélykérés a tanártól a táblakép lefotózására. Érdemes a legfontosabb információk kiemelését segíteni, gondolattérkép használatát tanítani, vagy a tanártól írott vázlatot kérni.

Vannak témák, melyek minden érintett fiatal számára fontosak, meg kell, hogy jelenjenek a foglalkozások során, ilyen pl. a mentalizációs készség, az önismeret, viselkedési szabályok, a kamaszkor (testi, lelki változások megbeszélése), hogyan szólunk a tanárnak, milyen stílusban, megfelelő hangerővel, stb.

Az érintett fiatal beilleszkedésének segítésére jó ötlet pár hetes váltásokkal 2- 2 segítő kortárs, osztálytárs bevonása.

A fejlesztés akkor lehet eredményes, akkor érhetünk el minőségi javulást, változást, ha valóban egyénre szabott megközelítéseket, módszereket alkalmazunk és sikerül jó bizalmi kapcsolatot kiépíteni a fiatallal s megtartani azt.

Budapest, 2020. 01. 22.

 

                                                                       Lukácsné Kovács Katalin, utazó gyp.

    Gyurkovics Ó. Á.. I. és EGYMI

 

 

 

Vissza a listához