Segítség szakemberektől

 

Tisztelt szülők!

Dr. Radics Edit továbbra is elérhető a 06-30/4110052 telefonszámon.

 

Pásztor Anita iskolavédőnő elérhető a 06-20/3167064 telefonszámon illetve az iskolavedeno2@rvsz.hu címen.

 

 

 

Május 21.

 

Kedves Szülők!

 

         Az előző levelemhez kapcsolódóan szeretném olyan honlapokkal, tájékoztató anyagokkal megismertetni Önöket, melyek segítenek megelőzni, vagy baj esetén kezelni az olyan helyzeteket, amikor gyermekeink bántással, rosszindulattal találkoznak az online térben.

         Amennyiben ilyen jellegű problémákkal találkoznak gyermekükkel kapcsolatban, ne habozzanak segítséget kérni! Kereshetnek engem!

 

         Jó egészséget, kitartást kívánok!

 

Üdvözlettel: Gyöngyösi Dóra

 

https://www.ujnemzedek.hu

 

http://haverklub.cartoonnetwork.hu

www.mydip.xyz

www.facebook.com/safety/bullying/teens

www.digitaliscsalad.hu

buvosvolgy.hu

www.webidomar.hu

televele.hu

 

kép forrása: https://www.ujnemzedek.hu/hasznos/online-zaklatas-mindenkit-fenyeget-aki-netezik-de-mirol-is-van-szo-pontosan

 

Május 13.

 

 

Kedves Szülők! Kedves Gyerekek!

 

            A mai témám a mobiltelefonokkal, táblagépekkel, számítógépekkel kapcsolatos. Illetve azzal, hogy vajon barátaink-e ezek az eszközök, vagy inkább az ellenségeink.

Most, hogy 0/24 össze vagyunk zárva a családtagjainkkal, lehet, hogy az online térbe menekülés, vagy a gyerekünk beültetése egy jó hosszú mesefilm elé tűnik a leghatékonyabb elérhető  szusszanási vagy munkavégzési lehetőségnek. A digitális tanulás, munkavégzés egyébként is a képernyők elé kényszerít minket. Most furdaljon a lelkiismeret?

Ártunk ezzel magunknak, vagy a gyermekünknek, a családi közösségnek?

Szabad-e a gyereket a digitális bébicsőszre bízni?  Mikortól legyen a gyereknek (legyen-e egyáltalán ) saját tabletje, telefonja? És mit csináljunk a kamaszokkal? Szabad-e tudjuk e kontrollálni, korlátozni, befolyásolni az online jelenlétüket?

Olyan kérdések ezek, melyekre bizonyára mindannyian olvastunk már millió egy megoldási javaslatot, elméletet, útmutatást, mégsem könnyű  jól csinálni. (Még a pszichológusnak sem.)

Én személy szerint nagyon szeretem Tari Annamária digitális világgal kapcsolatos gondolatait. (A bejegyzés végén osztok meg belőle)

A digitális eszközök használata olyan, mint a kés. Veszélyes, de hasznos eszköz.

A kontroll – a döntés - azé, aki használja. Amikor a gyereket az eszközt használni tanítjuk, a felelősség a miénk.  Megtanítjuk, hogy hogyan éljenek a digitális világ előnyeivel: ismeretszerzés, kapcsolatok ápolása, kikapcsolódás.

Fel kell azonban hívnunk a figyelmet a veszélyeire: A hozzászokásra, függőségre, az egyensúlyvesztésre, az online bűnözésre, vagy akár a testmozgás vagy a beszélgetés elmaradására is.

Minél idősebb, érettebb a gyermekünk, annál inkább számíthatunk az ő józanságára, döntéshozó képességére. Kisebb gyermekek esetében a vonzó alternatívák felajánlása, esetleg az eszköz nem látható helyen tárolása, a napirend kialakítása lehet lehetőség.

Ha a függőség már kialakult, vagy a kísértés erősebb, mint a szép szó ereje, akkor jöhetnek a trükkösebb eszközök…

Azt gondolom, fontos igyekeznünk, hogy a gyermekünk és mi egy oldalon álljunk: a direkt tiltással, elkobzással, büntetéssel nagyon óvatosan érdemes bánni. Nem szeretnénk úgy csatát nyerni, hogy közben háborút indítsunk.

            Nem szeretnék okoskodni, hogy hány órát engedjünk, engedjük-e, tiltsuk-e? Azt gondolom, ez minden családnak a saját döntése.

Csupán annyi tanácsot szeretnék adni, hogy legyünk tudatosak!  A családunkra, mint életközösségre koncentráljunk! Ebben az életközösségben éppen olyan fontosak az egyének – kicsik és nagyok – szempontjai, mint az egészé, vagy az egyes részeké: házastársi kapcsolat, testvéri, szülői alrendszerek stb. Amikor egy-egy alapelvet, családi szabályt bevezetünk, jó ha tekintettel vagyunk arra, hogy ez egyes részekre ez milyen hatást gyakorolhat.

Mit nyerünk? Mit veszítünk? Mi a fontos nemcsak rövid, hanem hosszú távon a gyermekünkkel, családunkkal kapcsolatosan?  Hol a mérték?  - Ezekre a kérdésekre ahány család, annyi jó válasz lehetséges. Ne féljünk – közösen, törekedve a megegyezésre - kialakítani a magunkét! Az sem feltétlenül baj, ha ez különbözik az ismerőseinkétől, vagy valamelyik gyermeknevelési weboldal ajánlásától.

Legyünk hitelesek! Az, ahogy mi kezeljük a digitális eszközeinket példa a gyermekeink számára is.

 

Néhány cikk, előadás gondolat, melyek segíthetnek az eligazodásban:

https://www.youtube.com/watch?v=8XWBbq_cihg

Amennyiben ezen a területen problémákkal küzdenek, keressenek bátran, szívesen állok rendelkezésre elérhetőségeim bármelyikén!

 

Jó testi lelki egészséget kívánok!

 

Szeretettel: Gyöngyösi Dóra

Bp.,2020.05.13.

 

Május 5.

 Kedves Szülők!

Ezen a héten egy a digitális oktatással kapcsolatos cikket szeretnék megosztani Önökkel.

https://kapcsolatszerviz.hu/kozelharcok-a-tanulassal-gyerek-szulo-kuzdelmek-a-home-school-ban/?fbclid=IwAR0x0RaDbFcQRQKVNGaPvGsZp4xPgOoVVuQ1YjFsnW3OdsNiJA6_DlM_ShA

A cikk írója a szülő-gyermek kapcsolat működésére segít rálátni, miközben bemutat néhány lélektani jelenséget, mely az otthontanítás kapcsán aktiválódhat.

Ajánlom figyelmükbe a honlapon található más írásokat is.

Jó egészséget, sok erőt, kitartást kívánok.

 

Üdvözlettel: Gyöngyösi Dóra

 

Április 30. 

Kevdes Szülők!

            Kedves Gyerekek!

 

            Az elmúlt hónapokban olyat próbáltunk ki, amit még soha. Talán a nagyszüleink emlékeznek még járványokra, karanténra, de legtöbbünk számára ez a jelenség újszerű, ismeretlen. Ismeretlen volt eddig az évig.

            Így, hogy már második hónapja élünk együtt ezzel a rendkívüli körülménnyel van róla némi fogalmunk, gondolatunk, hogy mi is ez. Illetve mi nem. Azt is észrevehettük, hogy mindenki másképp éli meg a helyzetet: van aki örül, hogy otthon lehet, van aki nem. Van aki fél, van, aki nem, vagy nem látszik rajta. Van aki gondosan betartja a szabályokat, van aki...megtalálja a kiskaput. Van aki megtarthatta a munkahelyét, van aki nem. Különbözünk. Különbözőek az élethelyzeteink.

            De abban talán hasonlítunk, hogy mindannyian egy kicsit elfáradtunk, érzékeljük a kimerülés jeleit magunkon és a környezetünkön.

Mik lehetnek ezek a jelek? Ingerlékenyebbek, türelmetlenebbek vagyunk. Vagy fásultak. Unatkozunk, céltalannak tűnnek a napok még akkor is, ha tele vagyunk feladattal. Van akinek megnő az étvágya, másoké lecsökken. Egyedüllétre vágyunk, egy kis távolságra a családtagoktól ugyanakkor magányosak vagyunk az elmaradt kapcsolatok miatt. Jó lenne beszélgetni, de már nincs miről, veszekedni viszont annál könnyebb. Hasonló tüneteket láthatunk a gyerekeinken is.

Elfáradni természetes dolog.

Legyünk őszinték magunkhoz, és ismerjük be, ha így van.

Ha elfáradtunk pihenésre, felüdülésre van szükségünk.

Ugyanakkor tudjuk, hogy még nincs vége, nem lehet leereszteni, kikapcsolni. És ez minden, amit tudunk. Nem tudjuk, hogy mikor, hogyan, milyen úton jutunk el végre oda, hogy visszaállnak a dolgok a szokásos kerékvágásba. Most azt tudjuk, hogy még szükség van az erőnkre.

Könnyebb néha egy kicsit magunkat sajnálgatni, azt számolgatni, hogy  mi az ami nem jó.

 

Vegyük a fáradságot, és álljunk meg egy pillanatra. Vegyük számba: mik azok, kik azok, akik az életünk különböző helyzeteiben erőforrást jelentenek? Hogyan szoktunk feltöltődni? Hogyan tudunk ezen a területen segíteni magunkon?

S ha ezt megtettük, nézzünk egy kicsit rá a velünk együtt élőkre is, azokra, akik közel állnak hozzánk!

Mi tölti fel a társunkat, gyermekünket, szülőnket, rokonunkat, barátunkat? Ők is kimerültek, ők is  elfáradtak, előfordulhat, hogy ők sem a legjobb arcukat mutatják meg mostanában.

Egy nagyon bölcs ember egyszer azt mondta:

 

„A mással jót tevő ember bővelkedik, és aki mást felüdít, maga is felüdül.” (Biblia, Példabeszédek könyve 11:25)

Próbáljuk ki!

 

Vannak helyzetek, amik túl nehéznek, megoldhatatlannak tűnnek ahhoz, hogy egyedül oldjuk meg őket. Van olyan, hogy segítséget kell kérni. Ha ez most aktuális, akkor nem szabad halogatni ezt a járványhelyzetre való tekintettek sem. Sokszor egy  hosszú, elmélyült beszélgetés egy megbízható jó baráttal, családtaggal, rokonnal az ami segíthet. Más helyzetekben valamilyen szakszerű segítség igénybevétele lendíthet előre! Lehet az lelkigondozó, coach, lelkész vagy pszichológus. Számtalan lehetőség van; de érdemes azt a személyt megkeresni, akihez bizalmunk van. Itt, az iskolánk honlapján is találhatók elérhetőségek, vagy engem is megkereshetnek, ha erre van szükség!

 

Szeretnék ajánlani egy írást, ami ebben a témakörben nyújt segítséget gyakorlati tanácsokat!

https://www.magyarkurir.hu/hirek/hogyan-orizzuk-meg-lelki-egeszsegunket-jarvany-idejen-egy-mentalhigienes-szakember-tanacsai?fbclid=IwAR1fSpc89zfEa67MqibBe5vBwzWjCvg77JtpDKVFHmschCJ4xFXimMqzs0M

 

Kívánom, hogy az előttünk álló időszak további részében felnőttek, gyerekek egyaránt találjuk meg, használjuk ki azokat az erő- és örömforrásokat, melyek segítenek a helyzettel való jó megküzdésben, és a jó kapcsolatok megőrzésében, fenntartásában.

 

Jó testi, lelki egészséget kívánok!

 

Üdvözlettel: Gyöngyösi Dóra

 

Budapest, 2020.április 30.

 

Április 21.

Pszichológusunk egy letölthető, a koronavírusról szóló mesét osztott meg Önökkel, az alábbi linken érhető el: https://www.pagony.hu/resources/public/koronavirus_0415_2.pdf

Továbbá két plakátot ajánl az Önök figyelmébe, amely hasznos lehet az otthonmaradás időszakában, itt olvasatóak:

 http://vadaskert.hu/wp-content/uploads/2020/04/karant%C3%A9nH%C3%8DV%C3%81S.pdf

http://vadaskert.hu/wp-content/uploads/2020/04/napraH%C3%8DV%C3%81S.pdf

 

Április 15.

Az UNICEF általános tájékoztatója, amely gyerekek számára is tartalmaz ismertetőt, itt érhető el: https://unicef.hu/koronavirus_utmutato_gyerekeknek/

A Kék vonal alapítvány abban próbál segíteni, hogyan tudunk dönteni, hogy valami álhír vagy megbízható tartalom: https://www.kek-vonal.hu/images/Alhirek-digitalis_verzio.pdf

 

 

Április 04.

Vissza a listához